19 oktober 2011

Nybakat

Idag har jag bakat ett bröd. Det gör jag inte särskilt ofta. Tycker ofta att det är besvärligt och tråkigt att baka överhuvud taget. Men ibland har nöden ingen lag. Det här brödet bakade jag i min nyinköpta lerkruka (helt ny, 20kr loppis)och det var väldigt enkelt och det blev gott ,gott, gott.

Lantbröd i lergryta (Receptet har jag hittat på nätet)

5 dl vatten
½ dl olja
50 gr jäst
3 tsk salt
7 dl vetemjöl
7 dl rågsikt

Smula ner jästen i degbunken. Ljumma vattnet och tillsätt oljan.
Häll på lite av degspadet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av degspadet, saltet och nästan allt mjöl.
Arbeta degen smidig och låt jäsa en timma.
Blötlägg grytan 15-30 minuter och olja den invändigt.
Arbeta degen med resten av mjölet och forma den till en limpa som läggs i lergrytan.
Lägg locket på grytan och ställ in den på gallret i nedre delen av ugnen. Obs ugnen ska vara kall.
Sätt ugnen på 200° C och grädda brödet ca en timma.
Stjälp upp och låt svalna under bakduk.

1 kommentar:

  1. Oj, vilket härligt bröd. Det måste jga prova (när jag får tid över någon gång...)
    :-)

    SvaraRadera