28 december 2016

Förkläden, mössa och nallar

Jag fick för mej för några dagar sedan att jag skulle provsy några små nallar på symaskin. In-the-hoop dvs man sätter tyget i en sybåge och sen syr maskinen av sig själv. När det är klart klipper man rent runt om, vänder och stoppar upp nallen och syr igen ett litet hål. De blev väl sådär.

Till jul gjorde jag en nalle av mossa och hönsnät. Jag skulle ha behövt mer mossa men mannen hade plockat tillräckligt, tyckte han. Ja, den får väl duga som försökskanin. Nästa år vet jag bättre hur jag ska göra.

Sex barnbarnsflickor (15-21)fick var sitt förkläde i julklapp. Tyget köpt på Ohlssons tyger. Kul med broderimaskin en sån här gång.


Eftersom vi skulle tillbringa julen i Sälen med barn och barnbarn tyckte jag att jag behövde en tunn ny morgonrock. Hittade det här tyget bland stuvarna på Ohlssons.
Idag har jag stickat en mössa som kommer att skänkas till välgörenhet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar